30 december, 2017

Gott nytt år!

Så har ytterligare ett år gått och ett år återstår i denna mandatperiod. Men innan vi ser framåt åt ett valår så ser vi lite bakåt, vad har hänt hos Kävlingemoderaterna 2017?

För föreningen startade året med årsmöte då vi fastställde vårt kommunalpolitiska program – ett program som alla våra medlemmar varit med och arbetat fram och som visar vår vision för Kävlinge kommun de närmaste 15 åren.

Sedan följde kampanjer där bland annat ”lyxfällepolitik”-kampanjen stod ut. Via våra filmer och utdelningar nådde vi över 8000 kommuninvånare!

Vi har fått massor av input från våra invånare på våra fredagskampanjer, stationskampanjer och deltagande i marknader. Frekventa diskussioner på sociala media och mail visar att våra invånare är intresserade och följer vår politik. Vi har kompletterat med annonser i Kävlinge nya, med affischer i kommunen och blogginlägg samt debattinlägg.

Nu i slutet av året har nomineringsstämma för region och riksdag gett historiska resultat för Kävlingemoderaterna med Boriana som förstanamn till riksdagen i vår valkrets och Annsofie på valbar plats till regionen.

Kommunalt visar prognoserna på ännu ett år med överskott och ordning och reda i ekonomin. Över 100 hyreslägenheter har färdigställts, skolor och förskolor har renoverats och stationsstadens förskola har öppnats. Valfrihet har införts inom särskilt boende och daglig verksamhet och nya boende planeras inom omsorgen.

Vi ser med glädje att tryggheten ökar, att vi nådde 6:e plats i Sverige i svensk näringslivs rankning, att vi har Sveriges bästa skolbibliotek och att kvalitén ökar inom äldreomsorgen.

Visst finns det fortfarande utmaningar. Vissa rår vi på och vissa tar längre tid. Vi har exempelvis arbetat intensivt och fokuserat med våra kolleger i regionen för att förbättra för Kävlinge vårdcentral – en utmaning som egentligen ägs av region och socialdemokraterna – men bristen på engagemang är uppenbar. Så vi tar kampen.

2018 kommer fokusera framåt, på val, på valrörelse och samtidigt på att sköta kommunen med omsorg och ordning och reda. Moderaternas valår kommer att fokusera på skola, på omsorg och på byggnation.

Vi önskar er alla ett gott nytt år!

Johan Ericsson
Ordf. Kävlingemoderaterna