26 maj, 2017

Vårbudgeten visar skillnaden mellan höger och vänster

Trots att svensk ekonomi går bra finns det fortfarande människor som befinner sig i utanförskap. En av de tydligaste skiljelinjerna på arbetsmarknaden går mellan inrikes och utrikes födda. För den som är född utanför Sveriges gränser är sannolikheten mångdubbelt större att vara arbetslös än för den som är född i landet. Dessutom lever närmare en miljon människor på bidrag i stället för att arbeta. Utvecklingen går mot att fler ska försörja färre, och den historiskt svaga regeringen saknar politik för att lösa problemet. Höjda skatter och bidrag gör det mindre attraktivt att utbilda sig och ta extra arbetspass. Världens högsta marginalskatter blir ännu högre och statens andel av lönen blir större och större. Mot det står vår budget med skattesänkningar för vanliga löntagare och pensionärer, satsningar på skola, försvar och rättsväsende.

Det ska alltid löna sig bättre att jobba än att gå på bidrag. Vi vill sänka skatten på arbete, särskilt för dem med låga inkomster. Tillsammans med ökade krav på att göra rätt för sig är det den största jobbreformen sedan 2006. Skattelättnaden innebär att en lärare, sjuksköterska, polis, elektriker eller bussförare får behålla nära 500 kronor mer varje månad.

De senaste årens ökade flyktingströmmar har satt det svenska mottagningssystemet på prov. Ökade kostnader har gjort att vi har varit tvungna att se över vår politik i grunden, och i arbetet med att göra de svenska bidragen mer rättvisa ingår bland annat att införa ett bidragstak och att man som ny i Sverige successivt ska kvalificera sig in i välfärden genom arbete. Här har regeringen inga förslag till förändring, bidragslinjen utan incitament att börja arbeta ska fortsätta.

Under Alliansregeringens åtta år sänkte vi skatten för pensionärer vid fem tillfällen. Nu vill vi sänka skatten igen. För alla pensionärer som har inkomster mellan 120 000 och 360 000 kronor om året sänker vi skatten med upp till 2 500 kronor per år. Äldre ska även känna sig välkomna att stanna kvar på arbetsmarknaden. Vi gör det därför mer lönsamt att arbeta för seniora medarbetare samt sänker kostnaderna för att anställa äldre.

Vi vill anställa minst 5 000 fler poliser och höja polislönerna. Säkerhetspolisen ges nödvändiga verktyg för att motverka terrorism och vi stärker Polisens nationella insatsstyrka, FRA samt Must. Vi vill satsa ytterligare 8,5 miljarder kronor på försvaret över fyra år samt inleda arbetet för att Sverige ska gå med i Nato.

Sänkt skatt på arbete och satsningar på försvar och trygghet för alla som bor i landet. Bidrag ska enbart gå till dem som är i behov av det och ska inte ges utan motprestation. Det är klassik moderat politik som står i kontrast till regeringens bidragspolitik, och visar en klar skillnad mellan höger och vänster.

Boriana Åberg (M)
Riksdagsledamot Kävlinge