22 december, 2016

Mat är livskvalitet och en del av morgondagens hemvård

salladsbord Norrehed       Kullagården biff stroganof 15

Varje gång jag besöker våra särskilda boende och restauranger så slår det mig hur viktig maten är. Den inte bara ger näring och ork för dagen, utan triggar minnen, skapar sociala kontakter, ger trygghet och livskvalitet. För mig är maten en lika viktig del för våra äldre som omsorgen och möjligheten att ha egna aktiviteter samt komma ut varje dag.

I början av året så åt jag runt på alla våra offentliga restauranger i Kävlinge och åt även våra matlådor  (#måltidsutmaningen). Detta har jag fortsatt med, men själva #måltidsutmaningen ledde i sin tur till ett politiskt direktiv som togs i enighet över partigränser om att just arbeta med framtidens seniormåltid med ledorden innovation, hållbarhet, valfrihet och individualisering.
Vi satte också tillsammans tre tydliga mål för vår förvaltning:

• att kunna fortsatt erbjuda våra seniorer en högkvalitativ, hållbar, smakrik och innovativ meny med stor valfrihet under hela dygnet.
  • att nå en ännu högre nöjdhet med maten i våra restauranger – vi ser exempelvis ”öppna jämförelser 2014” som måttstock, men inkluderar även våra brukarenkäter från 2015.
  • att nå topp-3 placeringar i White-guide Senior senast 2018

Utifrån detta fortsätter vi att arbeta med maten, som redan idag är en av de bästa i Sverige. Förvaltningen arbetar med hur (ska vi laga mat hemma hos folk?, ska vi distribuera själva?, ska vi köpa?)  och politiken sätter mål, följer upp och ser till att rätt resurser finns.
Förvaltningen är kreativ och hittar olika vägar till att få valfrihet hela dygnet och ge våra seniorer möjlighet att välja deras favoriter till särskilda tillfälle. Det är så vi ska arbeta med maten – utveckla den, inte avveckla. Det behöver inte kosta mer i resurser och pengar, det kostar engagemang, kärlek och respekt för våra äldre. Något vi har mycket av i förvaltning och i alla våra partier i Kävlinge kommun.

Framtidens seniormåltid är också en del av morgondagens hemvård – ett strategiarbete som är i full gång i Kävlingekommun just nu. Varför? För att kommunfullmäktige satt mål att vi ska vara i topp i Sverige även fortsättningsvis. Då behöver vi vara innovativa, se framåt och tillsammans med dagens och morgondagens seniorer se vad Kävlinge kommun ska ta för steg.

Men det går inte att skriva om mat och framtidens hemvård utan att nämna det som SVT rapporterar om idag – nämligen Trelleborgs ”försök” att på ett demensboende inte servera varm mat på kvällen utan istället låta personalen köpa in exempelvis fil, gröt eller smörgås. Att dra ner på maten är att dra ner på livskvalitén och på det förebyggande arbetet. I Trelleborg tar de (enligt deras hemsida) 2810 kr/månad för ett fullkostabonnemang, dvs all mat under en månad för de som bor på särskilt boende. Detta inkluderar då inte längre varm mat kvällstid på ett av deras demensboende. I Kävlinge är motsvarande summa 2970 kr/månad. För detta får våra boende frukostbuffé, fika, lunch med två alternativ och dessert, varmt kvällsmål samt övriga mål som de behöver för att må bra. Skillnad i avgift? Absolut, men också skillnad i kvalitet och utbud. Se exempelvis menyer på huvudmålen på två av våra boende nedan:

billingshallsmenysarskiltboendev-1-page-001                norrehedsarskiltboendev-1-page-001
billingshallsmenysarskiltboendev-1-1           norrehedsarskiltboendev-1

Vi i Kävlinge kommun kommer fortsätta att satsa på morgondagens hemvård, att satsa på framtidens seniormåltid för att våra äldre ska få det som de förtjänar, ett tryggt härligt liv med livskvalitet.

annso-t

Annsofie Thuresson