12 maj, 2016

Kävlinge positiva till nya hälso och sjukvårdsavtalet

omsorg

Den 10 maj hade socialnämnden möte. En viktigt mötespunkt var det nya förslaget på ett nytt hälso-och-sjukvårdsavtal som Skånes 33 kommuner föreslås skriva med region Skåne. En enig socialnämnd rekommenderar kommunfullmäktige att skriva på avtalet. Detta beslut kommer att komma upp till fullmäktige den 7 juni för slutligt beslut.

Vad är detta egentligen? Kort sagt är det ett basavtal som är en reglering, tydliggörande vad som är kommunens ansvar och vad som är regionens ansvar när det gäller hälso- och sjukvård till våra invånare. Kommunerna har ansvar upp till sjuksköterska-nivå medans regionen har läkarnivå.

Förutom basavtalet är det också ett utvecklingsavtal där kommunen tillsammans med regionen utvecklar nya vårdformer för vissa grupper.
Först ut är våra mest sjuka invånare. Om du är multisjuk eller tillfälligt har behov av stora insatser kommer du i framtiden att kunna välja om du vill ha din vård som idag, dvs. via din vårdcentral och åka in på sjukhus. Eller så kan du välja att skrivas in i den nya vårdformen och då kommer du att vårdas mer i hemmet och läkaren kommer hem till dig istället. Det är kommunens undersköterskor och sjuksköterskor som tar hand om dig dagligdags och sedan regionens läkare som har hand om läkarvården, så mycket som möjligt i ditt hem. Men det är du som avgör vilken vårdform du vill ha, vill du inte vårdas i hemmet så kommer du inte att behöva göra det. Så småningom ska utvecklingsavtalet också innefatta psykiatri och rehabilitering, men det är här vi startar.

Så, varför rekommenderar socialnämnden att vi skriver på detta? Det finns många skäl men det är tre huvudanledningar
1) Det ger våra mest sjuka invånare valmöjligheter, inflytande och påverkan på sin vård. Var vill du vårdas? Hur vill du vårdas? Skriver vi inte på kan vi inte erbjuda de nya vårdformerna.
2) Det ger kommunen påverkansmöjlighet i utförande och utvecklingen. Om vi inte skriver på kan vi inte påverka och se till att det blir på ett sätt som Kävlinge kommun kan arbeta på.
3) Det ger en utveckling och möjlighet för vår personal som nu kan få nya möjligheter till arbetsuppgifter och utbildning.

På socialnämnden hade vi en politiskt enighet. Detta behöver i och för sig inte betyda något eftersom vi ser hur oppositionen gång på gång ändrar sig mellan nämnd, kommunstyrelse och kommunfullmäktige – men kvintetten är överens och därmed kan vi också nu säga att Kävlinge kommer att skriva på.

Annsofie  Annsofie Thuresson