8 augusti, 2014

Reflektioner från en valdebatt

Valdebatt juli 14

I onsdag direktsände P4 en 30 minuter lång valdebatt mellan Pia Almström (M) och Catrin Tufvesson (S). En ganska lugn historia där kandidaterna mest redogjorde för in politik – så den som väntat en hetsig debatt blev nog besviken.

Däremot gav den en hel del intressanta svar och tankar.

• Socialdemokraterna höjer heller skatten än att se på effektiva lösningar. Pia gav två exempel på verksamheter som lagts ut på entreprenad som inneburit bättre kvalité till lägre pris – parkskötslen i de västa delarna och städningen inom kommunen. Genom att göra detta får vi mer pengar till skola och omsorg. Socialdemokraterna ser hellre att detta är i kommunal regi – även om det är till sämre kvalité och dyrare. Konsekvensen av detta leder till skatteökning – för att de kunna genomföra sina vallöften.
  • Vid diskussionen om kollektivtrafik gav moderaterna besked om att matarbussar inte ses som nödvändiga. Pendlarparkeringar och utbyggd cykelvägsnät ger möjlighet för alla att ta sig till stationerna utan utökad dyr matartrafik. Socialdemokraterna höll med men pratade om att kollektivtrafiken behövs ses över – även i Köpenhamnregionen. Hur detta medverkar till matartrafik i Kävlinge framgick inte.
  • Socialdemokraterna går till val på sitt eget program och vill inte ge besked på vem de kan tänka sig samarbeta med efter valet. De utesluter inte något parti enligt Catrin Tufvesson, vilket man kan fundera på…. Moderaterna är tydliga med att våra intentioner är att fortsätta att samarbeta med alliansen – det har fungerat utmärkt och vi har roligt ihop.

I valet ställs tydliga frågor och det krävs tydliga svar. Du som väljare måste även på kommunal nivå veta vad du får när du lägger din röst på ett parti. Väljer du moderaterna så vet du att vi går till val med alliansen. Väljer du socialdemokraterna vet du att de kommer att samarbeta med någon, men vem ger de inga svar på. Vad innebär detta för de socialdemokratiska löftena? Ja det lämnar vi upp till dig som väljare att dra slutsatser om.

Moderaterna? Vi fortsätter förbättra tillsammans med vännerna i alliansen.